Wednesday 6 March 2013

Kehebatan Kamera Kompak

Oleh Hasnuddin Abu Samah untuk FOTOTEACHER.COM


Pengenalan

Pada suatu ketika dahulu, kamera kompak hanya digunakan oleh orang kebanyakan untuk merakam gambar keluarga atau gambar aktiviti sekitar kehidupan mereka sahaja. Jurufoto profesional atau peminat fotografi tidak menggemari kamera kompak kerana kualitinya yang rendah dan keterbatasan fungsinya. Namun, kamera kompak kini telah banyak berubah dan dimajukan, lebih-lebih lagi dalam era perkembangan teknologi digital yang begitu canggih sekarang ini. Oleh sebab itu, kamera kompak kini mula diminati dan digunakan oleh peminat fotografi dan jurufoto profesional tertentu bagi merakam gambar yang tertentu.

Walaupun bersaiz kecil, kamera kompak mampu menghasilkan gambar yang cukup jelas walaupun tahap kualitinya tidaklah dapat menandingi kualiti gambar yang dihasilkan oleh kamera DSLR. Tetapi, harus diingat, adakalanya kualiti kejelasan gambar bukanlah satu keutamaan. Disebalik beberapa kekurangan yang dimiliki oleh kamera kompak, kamera jenis ini turut mempunyai berbagai kelebihan berbanding kamera DSLR.

Ciri-Ciri Kamera Kompak

Kamera kompak juga dikenali dengan nama point and shoot camera atau pocket camera. Kamera kompak dicipta agar orang ramai dapat merakam gambar dengan lebih mudah dan selesa. Oleh sebab itu, ianya dibuat dengan saiz yang kecil bersama fungsi yang ringkas lalu memudahkan pengguna.

Kamera kompak tidak beroperasi menggunakan reflex mirror dan pentaprism seperti yang digunakan oleh sistem kamera DSLR. Oleh itu, kamera kompak dapat dibuat dengan saiz yang lebih kecil dengan harga yang lebih rendah.

Tidak seperti kamera DSLR, lensa pada kamera kompak tidak boleh ditukar ganti. Namun, biasanya kamera kompak dilengkapi dengan lensa zoom yang sudah memadai untuk kegunaan biasa.

Kamera kompak kini sudah semakin canggih dan semakin berkualiti. Kamera jenis ini telah berjaya menarik minat jurufoto profesional apabila ia telah dibuat dengan ciri kawalan manual sepenuhnya dimana pengguna boleh mengawal aperture, shutter dan ISO secara manual. Dengan ini, dedahan cahaya (exposure) dapat dikawal dengan lebih tepat. Selain dari itu, kamera kompak yang berprestasi tinggi juga turut menawarkan ciri-ciri bertaraf kamera DSLR seperti kawalan fokus secara manual, aperture maksima yang bersaiz lebih besar, hotshoe untuk penggunaan flash tambahan, rakaman dalam format RAW, saiz sensor yang lebih besar dan sebagainya.

Kamera kompak berprestasi tinggi dibuat dengan berbagai ciri yang menyamai kamera DSLR. Pengguna kamera kompak ini boleh membuat kawalan manual untuk pelarasan aperture, shutter, ISO dan lain-lain lagi.
Kelemahan Kamera Kompak

Antara kelemahan utama kamera kompak ialah saiz sensornya. Buat ketika ini, sensor kamera kompak adalah masih jauh lebih kecil berbanding saiz sensor kamera DSLR. Oleh sebab itu, gambar yang dirakam oleh kamera kompak tidak sesuai dibesarkan ke saiz yang terlalu besar kerana kejelasan foto akan hilang. Saiz sensor yang kecil ini juga menyebabkan gambar yang dihasilkan mempunyai noise yang lebih ketara berbanding kamera DSLR, terutamanya apabila ISO tinggi digunakan dan apabila foto dilihat dalam saiz besar.

Foto ini dirakam menggunakan kamera DSLR bagi mendapatkan kejelasan foto yang maksima. Untuk rakaman foto pemandangan atau foto senibina seperti ini, kamera DSLR lebih sesuai digunakan kerana biasanya foto ingin dipaparkan di dalam saiz besar. Penggunaan kamera yang besar dan berat bukanlah menjadi masalah untuk merakam foto sebegini kerana jurufoto tidak perlu banyak bergerak memikul beban kamera. (Foto oleh Hasnuddin Abu Samah)
Tetapi, harus diingat, kelemahan ini bukanlah satu isu besar jika kita tidak bercadang untuk mempamerkan gambar dalam saiz yang terlalu besar. Satu lagi perkara yang perlu dipertimbangkan ialah – adakah foto dengan kejelasan maksima menjadi satu keutamaan bagi kita. Ini bergantung kepada jenis gambar yang dirakam dan tujuan foto tersebut dirakam. Contohnya, jika kita ingin merakam gambar untuk tujuan fotografi seni halus (fine art photography), adakalanya, faktor kejelasan gambar bukanlah satu keutamaan. Begitu juga jika kita ingin merakam gambar bagi dipamerkan di laman web dalam saiz yang kecil, kita tidak memerlukan resolusi yang terlalu tinggi untuk gambar yang dirakam – foto yang dihasilkan oleh kamera kompak sudah memadai.

Satu lagi kelemahan kamera kompak berbanding kamera DSLR ialah faktor kecekapan dan kecepatan kawalan kamera. Kamera kompak agak perlahan untuk dikendalikan, terutamanya untuk kawalan manual sepenuhnya. Ini kerana, saiz dan kedudukan butang kawalan pada kamera kompak tidaklah sebaik kamera DSLR. Jadi, untuk merakam gambar dan bekerja dengan pantas, kamera kompak tidak sesuai digunakan. Jika tidak, perkara ini tidaklah menjadi satu isu.

Kamera kompak juga ada sedikit kekurangan dari segi shutter lag dimana terdapat sedikit ‘kelewatan’ (dalam milisecond) diantara detik punat merakam kamera ditekan dan detik foto sebenar dirakam oleh kamera. Keadaan ini merupakan satu masalah serius untuk merakam gambar aksi atau gambar-gambar lain yang mementingkan ketepatan detik rakaman. Tetapi, kelemahan ini juga tidak menjadi masalah sekiranya kita ingin merakam gambar subjek tanpa begitu mementingkan ketepatan detik rakaman.

Kelemahan lain kamera kompak ialah, lensanya tidak boleh ditukar ganti seperti kamera DSLR. Jadi, pengguna kamera kompak terpaksa berpuas hati dengan pilihan sudut pandangan atau focal length yang terbatas. Namun, kamera kompak sekarang dilengkapi dengan zoom dalam jarak yang cukup panjang bermula dari sudut pandangan luas hinggalah ke sudut pandangan short telephoto (sudut pandangan yang agak sempit). Bagi kebanyakan penggunaan, focal length atau jarak zoom yang terdapat pada kamera kompak sudah mencukupi. Jadi, sekiranya bidang kerja anda tidak memerlukan lensa dengan focal length yang ‘luar biasa’, lensa zoom yang dipasang kekal pada kamera kompak adalah sudah cukup baik.

Kelebihan Kamera Kompak

Kelebihan utama kamera kompak ialah saiznya yang kecil lalu ianya juga adalah ringan untuk dibawa. Ciri ini mungkin tidak digemari untuk tugasan tertentu, tetapi ciri ini adalah amat bermanfaat apabila anda ingin merakam gambar dalam tempoh yang panjang atau apabila anda perlu banyak berjalan kaki. Apabila merakam gambar semasa pengembaraan, kamera kompak adalah amat bermanfaat kerana saiznya yang kecil dan beratnya yang tidak membebankan.

Foto petugas keretapi laju (Shinkansen) dirakam di Hiroshima, Jepun menggunakan kamera kompak. Kamera jenis ini amat sesuai digunakan ketika melancong atau mengembara di luar negara. (Foto oleh Hasnuddin Abu Samah)
Kamera kompak yang bersaiz kecil ini juga tidak begitu menonjol dan menarik perhatian orang disekeliling kita. Ciri ini amat bermanfaat untuk jurufoto yang merakam gambar di jalanan untuk street photography misalnya. Dengan menggunakan kamera kompak yang bersaiz kecil, kehadiran seseorang jurufoto itu kurang disedari atau tidak begitu dihiraukan, lalu membolehkan seseorang jurufoto itu merakam gambar subjeknya dengan lebih bersahaja. Dengan ciri ini, jurufoto juga akan lebih mudah untuk mendekati subjeknya. Saiz kamera kompak yang kecil ini merupakan satu kelebihan bagi tujuan tertentu.

Kelebihan lain bagi kamera kompak ialah, kamera ini berharga lebih murah berbanding kamera DSLR. Jika kita tidak memerlukan ciri-ciri tertentu pada kamera DSLR, mengapa perlu membelanjakan wang yang lebih untuk membeli kamera DSLR? Lebih baik membeli kamera kompak sahaja dengan harga yang lebih rendah, asalkan ianya dapat memenuhi keperluan kita. Sekiranya kita telah mempunyai kamera DSLR, kamera kompak elok dimiliki juga sebagai kamera sokongan (backup camera) atau sekadar kamera sampingan yang akan digunakan dalam keadaan tertentu.

Kamera kompak kini dibuat dengan ciri-ciri yang lebih baik dari masa ke semasa. Kamera kompak berprestasi tinggi atau high end compact camera terus dicipta dan diperbaharui dengan mempunyai berbagai ciri-ciri tambahan bagi merapatkan jurang diantara kamera kompak dengan kamera DSLR.

Aplikasi Kamera Kompak

Kita telah faham tentang ciri-ciri, kelemahan dan kelebihan kamera kompak. Perlu diberi perhatian di sini bahawa – kelemahan yang ada pada kamera kompak bukanlah satu kelemahan sebenarnya jika ciri tersebut tidak penting bagi tugasan atau keperluan tertentu. Contohnya, kelemahan kamera kompak yang mempunyai sensor bersaiz kecil bukanlah satu kelemahan langsung bagi jurufoto yang tidak bercadang untuk mempamerkan gambar dalam saiz besar. Jadi, kelemahan-kelemahan yang ada pada kamera kompak tidak perlu diambil kira jika ianya tidak menjadi masalah atau penghalang untuk kita. Fokuskan dan gunakan sepenuhnya kelebihan-kelebihan yang ada pada kamera kompak yang tidak terdapat pada kamera DSLR.

Artikel ini tidak bermaksud untuk menyatakan kamera kompak adalah lebih baik dari kamera DSLR. Cuma, apa yang ingin disampaikan ialah, kamera kompak mungkin lebih baik dan lebih sesuai digunakan berbanding kamera DSLR dalam situasi atau keperluan tertentu. Bagi kebanyakan peminat fotografi atau jurufoto profesional, kamera kompak hanya digunakan untuk tujuan tertentu dan dalam masa yang sama, kamera DSLR juga turut dimiliki bagi digunakan untuk merakam gambar dengan tujuan lain. Untuk berikutnya, mari kita perhatikan bagaimana kita boleh memanfaatkan sepenuhnya kelebihan yang ada pada kamera kompak.

Oleh kerana kamera kompak adalah ringan, ianya sesuai digunakan untuk merakam gambar dalam tempoh yang lama, terutamanya apabila kita perlu banyak bergerak atau berjalan kaki untuk merakam gambar. Contohnya apabila kita mengembara di luar negara sambil berjalan kaki di bandaraya yang besar.

Kamera ini juga sesuai digunakan apabila kita membuat aktiviti trekking di dalam hutan atau ketika mendaki gunung. Untuk aktiviti trekking sebegini, kita telah memang sedia menggunakan banyak tenaga untuk bergerak dan membawa beg galas dengan beban yang berat. Kita tidak ingin menambah lagi beban ini dengan membawa kamera yang berat seperti kamera DSLR. Jadi, kamera kompak sesuai digunakan untuk aktiviti sebegini. Namun, semuanya bergantung kepada keperluan anda. Jika anda amat perlukan kualiti foto dengan kejelasan yang terbaik, maka tidak dinafikan anda terpaksa membawa kamera DSLR.



Gambar dirakam di puncak Gunung Kinabalu menggunakan kamera kompak. Untuk mendaki gunung seperti ini memerlukan banyak tenaga dan sungguh memenatkan. Untuk itu, kamera kompak yang kecil dan ringan adalah amat sesuai digunakan dalam situasi ini. (Foto oleh Hasnuddin Abu Samah)
Kamera kompak adalah ringan disebabkan saiznya yang kecil. Kamera yang bersaiz kecil mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Kamera kompak yang bersaiz kecil tidak terlalu menonjol dan menarik perhatian orang lain. Ada sesetengah kerja fotografi yang memerlukan kita merakam gambar subjek manusia yang tidak kita kenali di tempat yang asing. Apabila kita merakam gambar dengan kamera kompak, orang lain tidak mengambil serius tentang kehadiran kita kerana kita tidak kelihatan seperti seorang jurufoto profesional, sebaliknya kita lebih kelihatan sebagai seorang pelancong atau sekadar sebagai seorang awam yang suka mengambil gambar.

Pernah terjadi seorang jurufoto akhbar profesional telah menyamar sebagai orang awam dengan membawa kamera kompak lalu dia dibenarkan masuk ke satu tempat larangan sedangkan jurufoto lain tidak dibenarkan masuk ke situ. Jurufoto yang menyamar tersebut telah berjaya merakam gambar yang baik hanya menggunakan kamera kompak sedangkan jurufoto lain yang menggunakan kamera DSLR tidak dibenarkan masuk dan langsung tidak dapat merakam apa-apa gambar.

Kamera kompak berharga lebih murah berbanding kamera DSLR. Jika anda meminati fotografi tetapi masih belum mampu memiliki kemera DSLR, anda boleh membeli kamera kompak dengan harga yang lebih rendah. Kamera kompak juga menawarkan berbagai ciri menarik yang sudah cukup untuk anda gunakan bagi memulakan penerokaan anda di dalam bidang fotografi. Untuk belajar asas fotografi seperti aperture, shutter, ISO, white balance, komposisi dan sebagainya, anda tetap boleh melakukannya dengan hanya menggunakan kamera kompak.

Oleh kerana harganya yang murah, kamera kompak juga sesuai dijadikan kamera kedua anda selain kamera DSLR yang telah dimiliki. Kamera kompak ini boleh dijadikan sebagai kamera sokongan (backup camera) sekiranya kamera DSLR anda rosak. Selain dari itu, walaupun anda telah memiliki kamera DSLR, kamera kompak yang dimiliki adalah lebih sesuai digunakan apabila anda ingin merakam gambar aktiviti keluarga atau ketika anda pergi mengembara misalnya.

Kamera kompak yang lebih murah ini juga selalu menjadi pilihan untuk jurufoto yang baru berjinak-jinak dalam fotografi bawah air (underwater photography) Ini kerana, underwater housing (bekas kedap air untuk melindungi kamera) untuk kamera kompak adalah jauh lebih murah dari underwater housing untuk kamera DSLR. Dengan menggunakan kamera kompak juga, risiko adalah lebih rendah jika berlaku kemalangan apabila underwater housing bocor lalu dimasuki air dan seterusnya merosakkan kamera yang digunakan.

Kamera kompak adalah lebih ringkas berbanding kamera DSLR. Ciri-ciri pada kamera kompak adalah lebih terbatas dan tidak secanggih kamera DSLR. Tetapi, bukan semua orang atau semua tugasan memerlukan ciri-ciri yang terlalu canggih. Adakalanya, kita hanya memerlukan kamera yang ringkas untuk merakam gambar.

Kamera kompak sesuai digunakan untuk anda berlatih merakam gambar dengan cara yang kreatif dan lebih bebas. Gambar yang kreatif adakalanya tidak mementingkan kawalan teknikal pada kamera yang terlalu canggih. Lagipun, apabila menggunakan kamera yang mempunyai terlalu banyak kawalan, kita akan terlalu risaukan tentang kawalan kamera lalu mengganggu fokus kita untuk menghasilkan foto yang kreatif atau berseni. Kamera kompak juga lebih ringan dan mudah dibawa. Jadi, ianya lebih selesa dibawa selalu dan dibawa kemana-mana sekadar untuk menjadikan anda kerap berlatih merakam gambar dan cuba bereksperimen dengan berbagai-bagai teknik kreatif sambil memantapkan kemahiran seni melihat (art of seeing)



Gambar dalam kategori fine art photography (fotografi seni halus) adakalanya tidak terlalu mementingkan kejelasan gambar, tetapi lebih mementingkan mesej, mood, komposisi dan sebagainya. Foto ini dirakam menggunakan kamera kompak tanpa memerlukan kejelasan yang terbaik. (Foto oleh Hasnuddin Abu Samah)
Kamera kompak yang ringkas ini juga sesuai digunakan sebagai kamera untuk tinjauan lokasi (recci) sebelum penggambaran sebenar dilakukan. Anda tidak memerlukan foto yang terlalu berkualiti ketika membuat tinjauan – foto yang dirakam oleh kamera kompak sudah memadai. Ketika membuat tinjauan juga, anda mungkin perlu banyak berjalan kaki, jadi, kamera DSLR akan cepat meletihkan dan mengurangkan fokus anda dalam tugasan membuat tinjaun tersebut.

Pendek kata, kamera kompak dengan teknologi terkini tidak harus dipandang rendah. Walaupun masih mempunyai beberapa kelemahan, kamera ini turut mempunyai kelebihan yang lebih baik berbanding kamera DSLR. Cuma, ia bergantung kepada tujuan penggunaan. Tidak dinafikan, untuk sesetengah tujuan, kamera kompak adalah jauh lebih baik atau lebih praktikal digunakan berbanding kamera DSLR. Kamera kompak kini masih dan terus diperbaiki dari masa ke semasa sesuai dengan perkembangan teknologi. Kita tidak tahu sejauh mana kamera kompak akan menyaingi kamera DSLR. Tetapi, apa yang pasti, ianya akan sentiasa menjadi bertambah baik dari masa ke semasa.


TO READ MORE ARTICLES IN ENGLISH VERSION, PLEASE CLICK HERE



No comments:

Post a Comment