Friday 8 March 2013

Macamana Saya Beli Buku Fotografi

Oleh Hasnuddin Abu Samah untuk FOTOTEACHER.COM



Walaupun buku fotografi agak mudah didapati di kedai-kedai buku, tetapi, buku-buku yang dijual adakalanya tidak menepati kehendak kita dari segi kualiti atau tajuk buku yang kita cari. Di sini saya ingin kongsikan bagaimana cara saya membeli buku fotografi.

Apabila saya ingin tahu atau belajar mengenai sesuatu tajuk dalam fotografi, mula-mula saya akan search kata carian untuk tajuk-tajuk buku yang berkenaan di dalam Amazon.com. Saya menggunakan Amazon.com untuk carian kerana di sini terdapat koleksi buku yang sangat banyak dari seluruh dunia. Setelah terjumpa tajuk buku yang saya cari dan minati, saya akan menyelidik dengan lebih terperinci dengan membaca kandungan ringkas buku tersebut dari laman web Amazon.com ini.


Jika saya dapati buku tersebut berkualiti dan menepati kehendak saya, saya cari pula tajuk buku tersebut di dalam laman web Kinokuniya Malaysia. Saya akan tahu samada buku tersebut ada dalam stok di Kinokuniya Malaysia di Suria KLCC. Kalau ada stok, saya akan terus ke sana dan membeli buku tersebut. Jika tiada stok atau saya tiada masa untuk ke Suria KLCC, maka saya akan terus beli secara online dari Amazon.com. Kalau beli secara online dari Amazon.com, saya perlu guna kad kredit dan penghantaran buku tersebut akan diterima dalam masa lebih kurang 10 hari. Saya pernah beberapa kali membeli buku dari Amazon.com dan berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan.

Kinokuniya di Suria KLCC mempunyai koleksi buku fotografi yang banyak dan yang lebih penting, buku fotografi di sini lebih berkualiti berbanding kedai buku lain. Kebanyakan buku di Kinokuniya berbalut dengan plastik. Tetapi, jika anda ingin melihat bahagian dalam buku tersebut, anda boleh minta staf di service desk bukakan plastik tersebut untuk anda. Jangan buka sendiri plastik yang membalut buku tersebut kerana ianya adalah etika yang tidak betul dan tidak disukai oleh pekerja di kedai buku.

Seorang pembaca artikel ini di Facebook (Diyana Ab Rahman) pula telah memberi maklum balas bahawa beliau suka membeli buku di www.bookdepository.com kerana di sini harga bukunya lebih murah dan mereka menghantar buku yang dipesan ke seluruh dunia secara percuma!


Untuk melihat atau membeli buku secara online, sila ke - Amazon.com

Harap tips ini dapat membantu. Sila kongsikan pengalaman dan tips anda pula.


TO READ MORE ARTICLES IN ENGLISH VERSION, PLEASE CLICK HERE




No comments:

Post a Comment