Wednesday 13 March 2013

Rahsia Fotografi dan Pembancuh Kopi

Gambar hiasan - Kedai Kopi Din Tokyo, salah sebuah kedai kopi yang terkenal di Kota Bharu, Kelantan
Rahsia perniagaan atau trade secret adalah satu cabang ilmu yang amat sukar diperolehi. Seseorang jurufoto akan menyimpan rahsia ilmu tertentu agar dirinya boleh terus bersaing dalam perniagaan fotografi yang diceburi. Walaupun ilmu ini dirahsiakan, anda tetap boleh mendapatkannya dengan cara belajar dari ramai orang jurufoto.

Saya teringat sebuah kisah yang diceritakan oleh arwah datuk saya. Kisahnya mengenai seorang pemuda bernama Ali yang ingin membuka sebuah kedai kopi. Beliau ingin belajar cara membuat kopi yang sedap. Tetapi, tidak ada sesiapa yang ingin mengajar dan mendedahkan rahsia bancuhan kopi yang sedap itu.

Demi untuk mendapatkan rahsia ini, Ali telah bekerja di Kedai Kopi Abu. Abu membancuh kopi dengan memasukkan mentega dan 2 bahan rahsia ke dalam kopinya. Kopi Abu memang sedap. Tapi, 2 bahan rahsia itu tetap menjadi misteri.

Setelah beberapa lama bekerja di Kedai Kopi Abu, Ali bekerja di Kedai Kopi Kasim pula. Kopi Kassim pun memang sedap. Ali perhatikan Kassim memasukkan kapur dan dua bahan rahsia lain dalam kopinya. Sekarang, Ali telah dapat tahu, 2 bahan penting dalam bancuhan kopi adalah mentega dan kapur!

Akhir sekali, Ali telah bekerja dengan Kedai Kopi Mamat. Mamat juga tidak mendedahkan rahsia cara membuat kopi yang sedap. Tetapi, Ali dapat melihat, Mamat memasukkan garam bersama 2 bahan rahsia di dalam kopinya. Kini, Ali telah mendapat tahu ketiga-tiga bahan rahsia dalam bancuhan kopi yang sedap!

Pengajaran dari cerita diatas? Bekerjalah dengan beberapa orang jurufoto. Setiap jurufoto mungkin akan menyembunyikan rahsia tertentu. Kalau pun dia tidak berniat untuk merahsiakan ilmu tertentu, setiap orang jurufoto mempunyai kelemahan dan kelebihan yang tersendiri dalam ilmu yang mereka miliki. Jika anda bekerja dan belajar dari ramai jurufoto, anda akan dapat berbagai jenis ilmu dan kepakaran dari ‘guru-guru’ anda ini!

Oleh Hasnuddin Abu Samah untuk FOTOTEACHER.COM



No comments:

Post a Comment